fbpx

Ha megáll a fogyás

Tényleg segít a csalónap?

Gyakran lehet hallani, hogy ha megállt a fogyás, akkor egy-egy csalónap beiktatásával lehet ezen segíteni. 

Felmerül a kérdés, hogy mit értünk csalónap alatt, de hogyha a hagyományos értelemben vett “akkor ma mindent megeszek, amit csak megkívánok” féle csalónapra gondolnak, akkor nem mondanám, hogy ez lenne a megoldás erre…

Attól függ, hogy miért állt meg a fogyás. 

Több kiváltó tényező is lehet, mint például:

  1. Túl alacsony energiabevitel:
    Gyakran kezdenek az emberek hirtelen drasztikus diétába és túlságosan lecsökkentik az energiabevitelüket, aminek köszönhetően a szervezet egy idő után mindent elraktároz és így természetesen a fogyás is megáll. Ügyelj rá, hogy az alapanyagcseréd alá sose menj! Az egészséges fogyás mértéke heti 0,5-1 kg!
Forró Heni Életmód és táplálkozási tanácsadó

2. Rossz tápanyag arány
Nagyon elterjedtek manapság a mindenféle szélsőséges diéták, mint például a low-carb és a ketogén diéta, ahol valamelyik makrotápanyagbevitelt (szénhidrátot és/vagy zsírt) nagy mennyiségben lecsökkentik. A szervezetnek szüksége van mind a szénhidrátra, zsírra és a fehérjére is megfelelő arányban és mennyiségben! Mi a megfelelő arány Neked? Az anyagcseretípus meghatározásával személyre szabottan szoktam beállítani mindenkinek, hogy egy adott étkezésen belül és az egész napra vonatkozóan az étkezések hány százaléka tartalmazzon szénhidrátban, zsírban és fehérjében gazdag élelmiszert.

Forró Heni Életmód és táplálkozási tanácsadó

3. Nem sportolsz
Az életmódváltás elején semmiféleképpen nem szabad az eddigi mozgásszegény életmód után hirtelen heti 7 edzést végezni, de idővel és fokozatosan mindenképpen javasolt beiktatni a mozgást. Nem csak a fogyást segíti elő az anyagcsere fokozása révén, számos más pozitív hatása is van: többek között boldogsághormonokat szabadít fel, így javítja a hangulatunkat, formálja az izomzatot, feszesebb lesz a bőr és még a stresszkezelésben is segít.



4. Kevés folyadék
A folyadékfogyasztás fontosságával nem árulok el nagy újdonságot szerintem: segíti az anyagcsere folyamatokat, kimossa a felesleges sót és adalékanyagokat, salakanyagokat, segít megelőzni a vizesedést, stb., tehát fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékbevitel, ami azt jelenti, hogy nem cukros üdítőkkel, energiaitalokkal, kávéval és alkohollal, hanem vízzel vigyük be a szükséges folyadékmennyiséget. Legyen Nálad mindig egy kulacs, így nem feledkezel meg az ivásról és napközben is könnyen után tudod tölteni. 

Forró Heni Életmód és táplálkozási tanácsadó

5. A szervezet  alkalmazkodása
Hogyha huzamosabb ideje ugyanazokat az ételeket eszed és ugyanazokat a gyakorlatokat végzed edzés közben, akkor előfordul, hogy a szervezet alkalmazkodik és megszokja azokat az ingereket, amikkel korábban működött a fogyás. Próbálj mindig változatosan edzeni és így mindig új inger éri a tested. Te sem fogod megunni a mozgást, a sportot, valamint a tested, az izmaid is jobban formálódnak majd a változatos ingerek miatt.
A táplálkozás területén itt jön szóba a korábban említett csalónap. Ebben az esetben segíthet, hogyha például az egyik nap egy kicsit kevesebb kalóriát viszünk be a másik nap viszont lazábban vesszük a szigorú étrendet és picit többet eszünk. DE! Ez nem azt jelenti, hogy ilyenkor bármit meg lehet enni! A picit kevesebb-több kalóriabevitellel játszás során sem mindegy, hogy miből származik az a kalória! Itt is ügyelj arra, hogy attól, hogy valamivel többet eszel, attól még szintén jó minőségű és tápláló ételekből származzon a bevitt kalória.

6. Túl gyakori “csalónapok”
Az előző pontban leírtak természetesen nem azt jelenti, hogy akkor ezek után nem lehet semmilyen junk food-ot, gyorséttermi ételt megenni, hogyha megkívánja az ember, de fontos ezeknek az aránya, mennyisége és helye az étrendben. A legtöbb embernek a 80/20-as arány válik be, ami azt jelenti, hogy 80%-ban egy jól összeállított étrend szerint étkeznek, 20%-ban pedig engednek az evés élvezeti értékének. Fontos azonban, hogy a mérleg nyelve “na jó, ez még belefér” alapon kibillenjen, de általában nagy örömömre a vendégeim arról számolnak be, hogy miután megtapasztalják az együttműködés alatt, hogy milyen az, amikor tényleg jót és jól esznek, akkor már ezek az ételkívánós reakciók is sokkal kevésbé jelennek meg és ha mégis csalóétkezést tartanak, akkor jelentősen érzik a különbséget a közérzetükben az elfogyasztott ételek után. 

7. Az izomzat elvesztése
A fogyás során a cél elsősorban a zsír mennyiségéből való veszítés, azonban óhatatlanul is előfordulhat az izom mennyiségéből történő veszítés is, főleg, hogyha nem megfelelően van összeállítva az étkezés, nem tartalmaz elég fehérjét, ásványi anyagot, vitaminokat, stb. Ez azért is probléma, mert a sporttal és munkával felépített izom elveszik, másrészről pedig az anyagcsere is lelassul ilyenkor, mivel az izomszövetet sokkal több kalóriába telik a testnek nyugalmi állapotban is fenntartani, mint akkor, ha ugyanennyi zsír lenne rajta. 

A megoldás tehát a megfelelő tápanyag-arány, nem túl drasztikus és szélsőséges diéta, valamint a fogyás mértékét a heti 0,5-1 kg körül tartani.

Forró Heni Életmód és táplálkozási tanácsadó

8. Valamilyen egészségügyi kihívás

Hogyha úgy érzed, hogy mindent betartasz, de mégsem indul be a fogyás, esetleg stagnál vagy pedig folyamatos jojózást tapasztalsz, akkor érdemes lehet utánajárni, hogy nincs-e esetleg valamilyen egészségügyi kihívásod. Gyakran társul nehézkes fogyással például az inzulinrezisztencia, cukorbetegség, hormonális problémák, pajzsmirigy és mellékvese betegségek, stb. Ezeket mindig a panaszoktól és tünetektől függően célzott vizsgálatokat javasolva térképezem fel a vendégeimnél. 

Ha érdekel az életmódváltás és, hogy hogyan tudsz hosszútávon fenntartható eredményeket elérni, akkor jelentkezz hozzám tanácsadásra az alábbi gombra kattintva.
Forró Heni Életmód és táplálkozási tanácsadó

Szia! Forró Heni vagyok, funkcionális és holisztikus táplálkozási tanácsadó.

Olvasnál még Tőlem blogcikkeket? Kattints az alábbi gombra!