fbpx

Hogyan válassz fehérje port?

Az utóbbi években, évtizedekben nagyon nagy teret hódítottak a különféle étrendkiegészítő készítmények, porok, tabletták, azonban nagyon nem mindegy, hogy mit és milyen minőségűt választunk ezekből. Sajnos régebben én is áldozatul estem a tejsavó fehérjeporok köré épített nagyon megfogó marketingnek és azt gondoltam, hogy „Hát ha minden testépítő ezt használja és ilyen jól néz ki, akkor biztosan Nekem is működni fog!” SPOILER KÖVETKEZIK – HÁT NAGYON NEM! De lássuk is, hogy mi a probléma ezekkel a készítményekkel.

A fehérje porok közül sajnos a legelterjedtebbek a tejsavó alapú készítmények. Ezekkel az első és legnagyobb probléma az, hogy állati eredetű tejből készül, aminek a fogyasztása növeli az IGF-1 (inzulinszerű növekedési faktor) szintet a szervezetben. Ha az IGF-1 szint túlzottan megemelkedik, akkor az bizonyítottan fokozza a tumorsejtek növekedését is, ezáltal pedig méhnyak-,méh-, petefészek-, vastagbél-, gyomor-, nyelőcső-, máj-, hasnyálmirigy-, vese-, pajzsmirigy-, és agyrák kialakulásához vezethet. Emellett kutatások igazolják, hogy az alacsony glikémiás indexű tejtermékek, amelyek elvileg nem emelik meg annyira a vércukor szintet, akkora inzulin választ eredményeznek, mintha fehér kenyeret enne az illető. Ezt pedig nem a tejcukor tartalma (laktóz), hanem a tejsavóban lévő inzulinválaszt kiváltó fehérje (kazein) okozza, ami nagyban hozzájárul az inzulinrezisztencia és a cukorbetegség kialakulásához is. Mondanom sem kell, hogy én, aki nem mellesleg szénhidrát típus, a reggeli tejsavó fehérjés, alacsony szénhidrát tartalmú zabkásám elfogyasztása után fél-egy órával korgó hassal kóvályogtam fel-alá és nem értettem, hogy mi a baj! Hát mostmár tudom…

Emellett nem elhanyagolható az sem, hogy habár a fogyni vágyók, vagy a testépítők a magas fehérjetartalmuk miatt fogyasztják ezeket, azonban a viszonteladók gyakran csak egy sima tejport, vagy tejsavóport adnak el tejsavó fehérje gyanánt. A nagyobb cégek pedig sokszor az úgynevezett amino turbózás („amino spiking”) módszerét alkalmazzák, ami annyit jelent, hogy egy fehérje terméket olyan aminosavakkal turbóznak fel, melyekkel olcsóbbá teszik a termék bekerülési költségét, de nem feltűnő egy fehérjetartalom mérésen, mivel átverik ezzel a nitrogén alapú méréseket. A leggyakoribb töltőanyagok (aminosavak) a taurin, glicin, glutamin, kreatin és a leucine.

A fentiek alapján jól látható tehát, hogy miért is nem javasolt a tejsavó fehérjék fogyasztása típustól függetlenül senkinek sem. Jogosan merül fel a kérdés, hogy „Na de akkor milyen terméket válasszak?”

Mindenképpen azt javasolnám, hogy igyekezzünk minél természetesebb, tisztán növényi eredetű fehérjeporokat választani. A növényi fehérje porok esetében a teljes értékűség miatt tanácsolt olyan készítményt választani, amelyben többfajta forrásból származik a fehérje. Ezt nevezzük komplettálásnak (kiegészítésnek). Ilyen például a rizs- és a borsófehérje keveréke, vagy válasszunk barna rizsfehérjét, ami önmagában is teljes értékűnek számít. A jó, teljes értékű növényi fehérje por tartalmazza mind a kilenc esszenciális aminosavat:

  • L-Isoleucin (BCAA)
  • L-Leucin (BCAA)
  • L-Valin (BCAA)
  • L-Lysin-Hydrochlorid
  • L-Phenylalanin
  • L-Threonin
  • L-Methionin
  • L-Tryptophan és az
  • L-hisztidin, amely csak a gyermekek számára esszenciális.

Mint mindig, itt is a legfontosabb, hogy nézzük meg a kiválasztani kívánt termék összetevőinek a listáját! Ügyeljünk rá, hogy glutén-, tej- (nem csak laktóz!), adalékanyag- és allergénmentes, valamint cukormentes és mesterséges édesítőszerektől mentes (szukralóz, aszpartam, aceszulfám stb..) terméket válasszunk. Részesítsük előnyben a természetes édesítőkkel készült fehérjéket, mint például stevia, eritrit vagy xilit.
Sajnos nagyon sokan bedőlnek a marketingnek (ahogy én is bedőltem régen) és hogyha valamire rá van írva, hogy „cukormentes”, „diétás”, „fogyókúrás”, ráadásul XY ajánlásával, akkor gondolkodás nélkül megveszik őket az összetevők elolvasása nélkül, azzal nem is foglalkozva, hogy egyébként mennyi káros anyag lehet benne és milyen hatással lehet a szervezetükre.

Összegezve tehát, óva intek mindenkit a csupán reklámra alapozott termékválasztásra, legyen szó akár fehérjeporról, étrendkiegészítőről, vagy bármilyen más élelmiszerről. Mindig igyekezzünk tudatosan, az összetevők elolvasásával vásárolni!