fbpx

“Mentesen” étkezés – Divat vagy valóban indokolt?!

A „mentes” étkezést sokan ma már nem csak egyéni érzékenység vagy allergia esetén követik, hanem már-már divatnak is nevezhető így étkezni, azonban sajnos sokan ténylegesen megrekednek a divatból követés szintjén és nem tudják a „mentes” étkezés mögötti összefüggéseket, okokat. Sőt! Sajnos sokszor még azzal sincsenek tisztában, hogy az általuk került élelmiszer egyébként mennyi mindenben megtalálható, így sokan csak azt hiszik, hogy ők „mentesen” étkeznek és közben rejtetten rengeteget visznek be egyéb feldolgozott élelmiszereken keresztül.

A mindenféle „mentes” étkezés témája körül elég nagy a félreértés és az egyet nem értés. A leggyakrabban felmerülő kérdések a következők:

  • Ételérzékenység vagy allergia nélkül is indokolt lehet?
  • Okozhat valamilyen hiánybetegséget a „mentes” étkezés?
  • Mely élelmiszereket javasolt kerülni?
  • Milyen alternatívák léteznek?
  • Egészséges, hogyha allergia nélkül is kerülöm bizonyos élelmiszereket?
  • A gyermekemnek feltétlenül fogyasztania kell minden élelmiszerfajtából a fejlődéséhez?
Ebből a blogcikkből ezekre a fontos kérdésekre kaphattok választ.

A „mentes étkezés lehetőségeinek listája elég hosszú, hiszen az allergénektől kezdve, egyéni érzékenységekig szinte bármilyen élelmiszer okozhat panaszt és ezáltal bizonyos emberek számára kerülendővé válnak.

Ebben a cikkben azokra a „mentes” variációkra térnék ki részletesen, melyek napjainkban a legdivatosabbak és ténylegesen van is létjogosultsága kerülésének. Ezek a gluténmentes, tejmentes és cukormentes étkezés. Nézzük is őket, hogy miért és, hogy mik az összefüggések!

1. Gluténmentes étkezés

A glutén egy fehérje, ami egyes gabonafélékben található meg. Nehezen emészthetőek, mert ellenállnak a különböző emésztőenzimeknek. „Alattomos gyilkosnak” is szokták hívni, mivel amikor bejutnak a bélbe, akkor aktiválják az immunrendszert, így a szervezet ellenanyagokat kezd el termelni, hogy közömbösítse ezeket a fehérjéket és kitakarítsa a glutént a belekből, így megakadályozva a toxinok (mérgek) felhalmozódását. Ez a folyamat viszont a bélben helyi gyulladásos reakciót okoz, ami hosszú távon a bélnyálkahártya károsodásához, a bélbolyhok eltűnéséhez vezet, ezáltal csökken a tápanyagok felszívásához szükséges nyálkahártya felület is.

Forró Heni

Ez hosszútávon odáig tud fajulni, hogy a bél áteresztővé válik. Ez azt jelenti, hogy a bélfalon olyan anyagok is áthatolnak és bekerülnek a véráramba, amelyeknek nem szabadna, mint például a glutén is, ami így bejut a véráramba és még erősebb immunválaszt produkál, ami már a vérképben is kóros elváltozásokat mutathat.Emellett ráadásul a glutén molekulárisan utánozza az emberi fehérjéket, így autoimmun betegségeket is okoz, mint például a cukorbetegség, lupus, reumás ízületi gyulladás, szklerózis multiplex, Hashimoto szindróma, rák, korai halál, leptinrezisztencia.

Tehát ahogy a fentiekből is jól látható, anyagcsere- és hormontípustól függetlenül mindenkinek javasolt gluténmentesen étkezni.

Gyermekeink esetében ugyanezek a negatív hatások érvényesek és mivel a glutén semmilyen pótolhatatlan tápanyagot nem tartalmaz, ezért nyugodtan étkezhetnek Ők is gluténmentesen, hiánybetegség nem fog kialakulni egy egészséges és tudatos táplálkozás mellett!

Szerencsére ma már bioboltokban és nagyobb bevásárlóközpontokban is rengeteg gluténmentes alternatíva van, akár köretek, tészták, kenyerek és lisztek, lisztkeverékek tekintetében is. Válassz például hajdinát, kölest, quinoát, ezekből készült liszteket és tésztákat.

2. Állati eredetű tejmentes étkezés

Az állati eredetű tej és a tejtermékek 10-ből 8 embernek csökkentik a sejt szintű vitalitását, azaz megterhelik a szervezetet és toxikusan hatnak rá. Fogyasztásuk növeli az IGF-1 (inzulinszerű növekedési faktor) szintet a szervezetben. Az IGF-1 bizonyos szintig szükséges, főleg gyermekkorban, hiszen szerepet játszik a növekedésben, az izmok fejlődésében és regenerálódásában. Ezen túlmenően kulcsfontosságú a sejtek növekedésében és a sejtek elhalásának megakadályozásában. Lassítja az öregedést és fokozza a csontépítő sejtek aktivitását. De! Ha az IGF-1 szint túlzottan megemelkedik, akkor az bizonyítottan fokozza a tumorsejtek növekedését is, ezáltal pedig méhnyak-,méh-, petefészek-, vastagbél-, gyomor-, nyelőcső-, máj-, hasnyálmirigy-, vese-, pajzsmirigy-, és agyrák kialakulásához vezethet.

Emellett kutatások igazolják, hogy az alacsony glikémiás indexű tejtermékek, amelyek elvileg nem emelik meg annyira a vércukor szintet, akkora inzulin választ eredményeznek, mintha fehér kenyeret enne az illető. Ezt pedig nem tejcukor tartalma (laktóz), hanem a tejsavóban lévő inzulinválaszt kiváltó fehérje (kazein) okozza, ami nagyban hozzájárul az inzulinrezisztencia és a cukorbetegség kialakulásához is.

Mi a helyzet gyermekeink tejtermék fogyasztásával?

A gyermekek esetében ugyanazok az egészségre gyakorolt káros hatások érvényesek sajnos, mint amelyeket fentebb is kifejtettem, így nem célszerű tehéntejet adni gyermekeinknek sem 3 éves korig, vagy addig, ameddig meg tudjuk oldani tejmentes étkezését. Nem tudjuk őket teljesen steril környezetben tartani és habár amíg otthon vagyunk gyermekünkkel mi gondoskodunk táplálkozásáról, viszont óvodába kerüléskor amennyiben nem megoldható a tejmentes étkezés, célszerű előtte „megismertetni” a tejjel.

A tejtermékek kerülése sokaknál fejtörést okoz és talán ez az egyik legnehezebben elhagyandó élelmiszer a kliensek körében, azonban mindenképpen javasolt növényi alternatívákat előnyben részesíteni, mint például növényi tejhelyettesítők, növényi joghurtok, növényi tejszín helyettesítők, mint például rizstejszín, kókusztejszín, zabtejszín stb. Kiemelendő még a sokak által preferált fehérjeporok kérdése, mivel ezek is javarészt tejsavó fehérjéből készülnek. Ezekből is célszerű növényi fehérjeporokra áttérni. Ezekről részletesen olvashattok egy korábbi blogcikkemben „Hogyan válassz fehérje port?” címmel.

3. Cukormentes étkezés

A cukormentes étkezés témája kicsit összetettebb, mivel ma már marketing céllal sok mindenre ráírják, hogy „egészséges”, „diétás” és „cukormentes”, hiszen a vásárlók így elhiszik, hogy egy sokkal egészségesebb változatot vettek le a polcokról és tettek egészségükért, azonban nagyon fontos, hogy nem minden egészséges, ami cukormentes!

Azt már szinte mindenki tudja, hogy a finomított szénhidrátok fogyasztása kerülendő, vagy legalábbis nagymértékben csökkentendő, mivel ezek rendkívüli módon feldolgozottak és természetes rostoktól megfosztottak. „Vércukor hullámvasutat” okoznak, ami azt jelenti, hogy jelentős vércukorszint kiugrást okoznak, ami nagy inzulinlöketet indukál, aminek köszönhetően hirtelen leesik a vércukorszint és így gyorsan újra éhséget okoz. Ezért nevezzük őket „üres kalóriáknak”, hiszen hiányoznak belőlük a szükséges tápanyagok és nem látják el elegendő energiával a szervezetet.

Mik tartalmaznak finomított szénhidrátokat? Többek között a cukros üdítőitalok, cukros sütemények, csokik, nasik, bolti gyümölcslevek, péksütemények, fehér kenyér, hagyományos tészták, fehér rizs, fast food ételek stb.

Ennek okán a gyártók átálltak a cukormentes alternatívák gyártására, azonban a leggyakrabban használt mesterséges édesítőszerek, mint például szukralóz, aszpartam, maltit, aceszulfam stb. fogyasztása pont ugyanazt a hatást váltja ki a szervezetből, mint amikor finomított szénhidrátokat eszik valaki. A bélflórára rendkívül kedvezőtlen hatással van és a bélbaktériumok által termelt triptofán miatt fokozott inzulin kiválasztást produkál, ami hosszú távon inzulin rezisztenciához vezet.

Használj ezek helyett eritritet, steviát, vagy glicint és az ezekkel édesített késztermékeket!

Ahogy a fenti összefüggésekből is jól látszik, ezen három élelmiszer kerülése sokat segít is és javít egészségi állapotunkon! Egy jól összeállított és tudatos táplálkozás mellett ezek kerülésével hiánybetegség kialakulásától nem kell tartanunk sem felnőtt, sem gyermekkorban!